Sessió 43 de la CT1 (08.06.2023)

1. Aprovació de l'acta de la sessió anterior (#42)

La Comissió aprova sense comentaris per unanimitat l'acta de la sessió anterior (#42).

2. Conjunts de dades en fase de normalització

L'ICGC cita els conjunts de dades dels quals s'han creat o revisat les especificacions, i què està previst portar a aprovació de la C4 en la seva propera sessió:

  • Adreces municipals, on s'ha revisat el model de dades per evitar duplicitats en les taules que inclouen traduccions.
  • Referencial topogràfic territorial (RTT), on s'han adaptat els subtipus de noms geogràfics a la base de dades de toponímia de l'ICGC, i s'indica l'ús de la tipografia Fira Sans. Sobre aquest producte (RTT), s'aclareix que substitueix la Base topogràfica 1:5 000, la qual no s'actualitza des de fa uns anys.
  • Espais d'interès geològic, on s'han revisat llistes de valors i la nomenclatura de certes distribucions.
  • Mapa de variables biofísiques de l'arbrat, que ara té en compte l'època de captació de les dades LiDAR a l'hora d'aplicar els models a les espècies caducifòlies.
  • Models de distribució d'espècies, on s'han revisat alguns camps i la nomenclatura de certes distribucions.
  • Àrees hidrogeològiques (nou)
  • Estacions depuradores d'aigües residuals (nou)
  • Instal·lacions de gestió de residus (nou)
  • Unitats de paisatge (nou)
  • Àrees d'interès faunístic i florístic (nou), encara s'hi està treballant.
  • Àrees de gestió cinegètica, encara s'hi està treballant però s'han revisat alguns camps i s'ha aprofitat per integrar els documents existents anteriorment (especificacions tècniques i de format).
  • Forests públiques, ídem de l'anterior.
  • SIGPAC, ídem de l'anterior.

La DG d'Ecosistemes Forestals i Gestió del Medi destaca que alguns dels conjunts esmentats tenen a veure amb certs tràmits administratius (àrees d'interès faunístic i florístic, forests, espais d'interès geològic...), fet que amplia en la seva posterior presentació dins de la sessió.

3. Consulta sobre l'estat dels CIG del PCC

L'ICGC recorda que va enviar una consulta sobre l'estat dels CIG del PCC a les entitats pertinents, per poder programar les properes activitats de la C4 i la CT, i informa que la situació és la mateixa que en la sessió anterior: falta informació de 57 conjunts, en alguns dels informats falten dades d'algunes entitats, i algunes entitats no han informat de tots el conjunts que són de la seva responsabilitat.

La consulta es dona per tancada i, de fet, ja s'ha començat a treballar en alguns dels conjunts reportats. Una de les accions que es realitza és validar la catalogació d'aquests conjunts en la IDEC.

4. Consulta sobre relacions dels CIG del PCC i normes mediambientals i de desenvolupament sostenible

L'ICGC recorda que també va enviar una consulta sobre normativa mediambiental i ODS a les entitats pertinents, ja que bona part d'aquesta normativa té relació amb dades espacials i, com en alguns casos hi ha solapaments (especialment amb INSPIRE), es vol minimitzar la redundància de dades i esforços.

L'ICGC comenta que no s'ha rebut més informació des de la sessió anterior i reclama, a aquelles entitats que encara no ho han fet, que omplin el formulari per tenir el màxim de context de cara a definir accions. Mentrestant, ha elaborat un informe dinàmic amb PowerBI per facilitar l'extracció de conclusions, i el qual intentarà compartir amb els membres de la CT.

5. Coordinació amb el Directori d'Empreses, Establiments i Registres

El CTTI explica el projecte que està duent a terme, junt amb el Departament d'Empresa i Treball, per a la implementació d'un Directori d'Empreses, Establiments i Registres que permeti, entre altres funcionalitats, la Finestreta Única Empresarial (FUE).

Aquest projecte abasta diferents bases de dades sobre empreses, cadascuna amb les seves característiques específiques i gestionada per un determinat departament de la Generalitat o ens local, fet que requereix d'una anàlisi de les mateixes i del disseny d'una capa que permeti connectar-les, a més d'una normalització de certs aspectes i de controls que n'assegurin la qualitat, la consistència i la integritat.

Alguns detalls que comenta són: que l'identificador d'establiment no està lligat a territori (és una mena d'autonumèric) i que inclou les referències cadastrals.

Una de les dificultats que el CTTI destaca és l'assignació d'adreces, ja que les dades d'entrada proporcionades per la plataforma GSIT de tramitació en línia de la Generalitat són de baixa qualitat, o de llocs aïllats, o dins de polígons industrials... Per solucionar-ho, encara que sigui parcialment, està en converses amb algunes administracions públiques (DIBA, Aj. Barcelona...), ja que disposen de més informació. D'altra banda, expressa que seria molt eficient disposar d'una base de dades integrada d'adreces normalitzades per a la plataforma, de tal forma que la inserció d'adreces fos consistent.

L'ICGC comenta que està en contacte amb el CTTI precisament per aquest tema (adreces) i, arran de les converses, el va convidar a presentar el projecte perquè és similar al repte de la C4, en tant que és necessària la coordinació i normalització de diverses fonts de dades.

En resposta a una consulta del CTTI, els membres relacionats amb el GT d'adreces confirmen que el model de dades consensuat és compatible amb l'INE.

6. Activitats del GT Delimitacions i Equipaments

L'ICGC informa que ja s'ha constituït el GT de delimitacions i equipaments proposat en sessions anteriors, i que va celebrar la seva primera sessió el dia 1 de juny, on bàsicament es van aprovar els seus objectius i el pla de treball.

Inicialment, el GT està format per representants de:

  • Dep. d'Educació
  • Dep. d'Interior
    • DG de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvaments
    • DG de Protecció Civil
    • DG dels Agents Rurals
    • Mossos d'Esquadra
  • DG de Serveis Digitals i Experiència Ciutadana
  • Dep. de Drets Socials
  • Dep. de Salut
  • Dep. d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural
    • DG de Polítiques Ambientals i Medi Natural
    • DG d'Agricultura i Ramaderia
  • CTTI
  • AMB
  • Diputació de Barcelona
  • Diputació de Lleida
  • ICGC

Els objectius aprovats, a assolir en 1 any amb 1 reunió mensual, són:

  • Definir un model de dades d'intercanvi comú per a tots el equipaments.
  • Definir un protocol d'actualització de les dades: responsables, periodicitat, mecanisme de traspàs d'informació, etc.
  • Definir un mecanisme de disseminació dins de l'administració dels canvis de les delimitacions municipals aprovades.
  • Identificar i modelar delimitacions funcionals.

Amb això, les primeres accions que durà a terme seran l'elaboració d'un mapa d'estat i la identificació de casos d'us (necessitats i requeriments), mitjançant la resposta d'una enquesta, l'anàlisi de la situació a partir d'aquesta informació i la programació de tasques derivades.

En resposta a una consulta, l'ICGC informa que ja està treballant en la delimitació d'unitats poblacionals i que té previst disposar d'una primera versió aquest any. De fet, contactarà amb les Diputacions per coordinar, si més no, els perímetres d'urbanitzacions (franges de prevenció d'incendis, etc.). També detalla que aquesta delimitació cobrirà els nuclis sencers, principalment per poder referir-hi totes les adreces.

7. Activitats del GT Xarxa de Camins

L'ICGC informa que s'ha reactivat el GT de la xarxa de camins, després d'uns anys d'inactivitat, per revisar les especificacions en què va estar treballant, ateses les experiències acumulades al respecte i altres variables.

Així doncs, va celebrar una nova sessió el dia 1 de juny, on bàsicament es va presentar i comentar l'experiència de la Diputació de Lleida, i es va aprovar el pla de treball.

Actualment, el GT està format per representants de:

  • IDAPA
  • DG de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvaments
  • Secretaria d'Agenda Rural
  • DG d'Ecosistemes Forestals i Gestió del Medi
  • DG d'Infraestructures de Mobilitat
  • Diputació de Lleida
  • Diputació de Barcelona
  • Diputació de Girona
  • Ajuntament de Lleida
  • ICGC

Els objectius aprovats, a assolir en 6 mesos amb 1 reunió mensual, són:

  • Revisar el plec en base a les experiències acumulades.
  • Definir la distribució d'aquesta geoinformació (formats, etc.).
  • Definir un protocol d'actualització de les dades: responsables, periodicitat, mecanisme de traspàs d'informació, etc.

Amb això, les primeres accions que durà a terme seran la revisió de l'última versió del plec d'especificacions tècniques i la programació de les tasques del GT per a l'assoliment dels seus objectius.

La DGOTUA proposa afegir com a participant del GT alguna persona de la DG de Polítiques de Muntanya i del Litoral, fet que gestionarà internament.

8. Creació d'un GT de geoinformació per a la tramitació d'expedients administratius

La DG d'Ecosistemes Forestals i Gestió del Medi assenyala que hi ha problemes greus en la tramitació d'expedients administratius, per diversos motius, i que es reben força denúncies. En resum, és molta i molt exhaustiva la informació necessària per a la tramitació i, per contra, és escassa la seva disponibilitat, consistència i interoperabilitat, així com els recursos per avaluar-la entre altres dificultats (manca de procediments administratius definits al respecte...).

Si bé la DG d'Ecosistemes Forestals i Gestió del Medi és qui més tràmits realitza en sòl no urbanitzable, la problemàtica aplica també als ens locals i altres òrgans de la Generalitat.

La DG de Protecció Civil comenta que publica cartografia lligada a normativa, si bé la CT està d'acord que cal un visor amb tota la informació integrada i normalitzada perquè, altrament, és complex trobar la informació i analitzar-ne de diverses fonts.

Vistes les necessitats plantejades, la CT acorda crear un GT amb els següents objectius:

  • Identificar els conjunts d'informació geogràfica de referència per a la tramitació d'expedients administratius.Identificar els expedients administratius que requereixen informació geogràfica.
  • L'ICGC convida tots els membres de la CT a participar-hi i a traslladar la iniciativa a les seves entitats per a possibles persones interessades.

En relació amb la informació comentada per la DG de Protecció Civil, l'ACA formula una pregunta sobre la relació de les cobertures definides com a zones d'indefensió associades a trams viaris i ferroviaris amb els Reglaments pertinents. La DG de Protecció Civil traslladarà la consulta al Servei de Gestió del Risc i Planificació i en facilitarà la resposta.

9. Planificació de treballs

La CT acorda fer una sessió a l'octubre (2023). Mentrestant, es treballarà en la normalització i coordinació dels següents conjunts d'informació geogràfica:

  • Delimitacions i equipaments
  • Xarxa de Camins
  • Geoinformació per a la tramitació d'expedients
  • Mapa de Cobertes del Sòl de Catalunya

10. Torn obert de paraules

No es fa cap comentari addicional.