Monòlit SOLS008

Monòlit de sòl extret a 1204 metres al municipi de València d’Àneu.

Observacions

Sòl extret d'una antiga torbera, actualment drenada degut a la construcció d'una carretera i modificada totalment la seva morfologia.

És un sòl molt profund, que alterna horitzons orgànics (anomenats hístics) amb alguns horitzons minerals d’origen al·luvial, que reflecteixen diferents episodis de formació de torba i de sedimentació amb elevada energia.

Segons les calcificacions tenim un Histosol, Fluvaquentic Haplofibrists, dísica, frígida (SSS, 2014) i com a Fibric Histosol (WRB 2014).

Geologia

Des del punt de vista geològic són dipòsits orgànics que s'atribueixen a l'Holocè recent. Les condicions del medi, saturat d’aigua d’una manera permanent o quasi i mal airejat, fan possible la humificació i la transformació de la matèria orgànica.

 

Imatge
SOLS008. Monòlit i monòlit interpretat

 

Imatge
SOLS008. Descripció dels horizons del monòlit