Sessió 2 del GT Delimitacions i Equipaments (13.07.2023) | icgc

Sessió 2 del GT Delimitacions i Equipaments (13.07.2023)

1. Aprovació de l'acta anterior

S'aprova per unanimitat l'acta de la sessió anterior.

2. Anàlisi de la situació a partir de les respostes rebudes

L'ICGC comenta la informació rebuda a través de les enquestes que va enviar al juny, inclosa la rebuda per correu electrònic (atès el nombre d'elements inclosos):

  • Sobre l'ús de dades d'equipaments d'altres entitats, s'ha rebut informació de 5 organismes.
    • Tenint en compte el nombre de respostes, els equipaments s'utilitzen majoritàriament per a tasques de protecció civil (duprocim, etc.), encara que també com a capa de referència, en tasques de planejament urbanístic i en censos d'activitats municipals entre altres.
      • L'AMB i la DIBA informen sobre la disponibilitat de diversos models de dades d'equipaments dins de les seves organitzacions. La DIBA, de fet, ja ha facilitat els documents corresponents, i es demana a la resta de representants que els comparteixin si en disposen i els és possible.
    • Destaca l'existència de “centres educatius” (aules) dins d'hospitals, ja que hi ha personal docent assignat, fet que caldrà tenir present a l'hora de dissenyar el model de dades: un mateix centre pot compartir usos/tipologies. També cal contemplar diferents localitzacions d'un mateix centre, en funció del seu ús.
  • Sobre la generació de dades d'equipaments, s'ha rebut informació de 4 organismes.
    • L'AMB i la DIBA en generen/recullen de diferents àmbits.
    • Els altres organismes en generen específics del seu àmbit, amb informació detallada.
  • Sobre l'ús de delimitacions funcionals d'altres entitats, s'ha rebut informació de 3 organismes.
    • El tipus de delimitacions i el seu ús és divers.
  • Sobre la generació de delimitacions funcionals, s'ha rebut informació de 2 organismes.
    • El tipus de delimitacions i el seu ús és divers.
    • El Dep. de Salut informa que facilitarà una actualització de les àrees bàsiques de salut (ABS).
  • Sobre l'ús de divisions administratives, s'ha rebut informació de 7 organismes.
    • Majoritàriament s'utilitzen per a la representació d'indicadors i dades estadístiques, però també com a base de referència amb diverses finalitats.
    • Majoritàriament s'utilitzen les divisions administratives proporcionades per l'ICGC, però també de l'INE/Idescat per a anàlisis inframunicipals i del CNIG per a visors de major abast territorial.
    • La DIBA reporta la necessitat d'utilitzar les delimitacions de les entitats municipals descentralitzades (EMD).
      • L'INE i l'Idescat disposen d'una llista normalitzada d'unitats poblacionals, què inclouen les EMD, però sense la seva delimitació geogràfica. L'INE va començar a delimitar-les i a associar-ne dades de població però es desconeix en quin estat es troba aquest projecte; l'Idescat ho consultarà per a Catalunya.
      • L'ICGC disposa d'una delimitació d'unitats poblacionals i segueix treballant-hi, encara que no té caire jurídic. De fet, està prevista la publicació específica de les EMD properament.
      • El padró d'habitants utilitza les unitats poblacionals de l'INE/Idescat (alfanumèriques), i les seccions censals s'obtenen a partir d'aquest a 1 de gener de cada any. L'INE sí que fa la delimitació d'aquestes seccions censals, les quals són depurades posteriorment per l'Idescat junt amb l'ICGC. Així doncs, seria factible fer el mateix amb les unitats poblacionals, fet que tractaran l'ICGC i l'Idescat específicament.
      • En relació amb les seccions censals, cal tenir present que alguns municipis contenen diverses seccions censals i que algunes seccions censals abasten diversos municipis.

En relació als equipaments, a partir de les llistes facilitades per la DG de Protecció Civil, la DIBA i Dades obertes, ja amb una classificació establerta (segons directrius MUC en el cas de la DIBA), i també segons els criteris de la Directiva INSPIRE, l'ICGC proposa la següent categorització general d'equipaments per començar:

  • Salut
  • Serveis socials
  • Educació
  • Seguretat i Emergències
  • Serveis bàsics
  • Oficines de l'administració
  • Cultura
  • Medi ambient
  • Transport
  • Lleure
  • Esport
  • Serveis funeraris
  • Justícia
  • Turisme
  • Comerç
  • Indústria

Els membres del GT intentaran associar-hi els equipaments amb què treballen, i afegir i/o reanomenar les que considerin oportunes.

  • Posteriorment caldrà definir cadascuna d'elles, inclòs els subtipus que podran incloure. De fet, caldria concretar què es considera equipament.
  • L'AMB avança que també aplica una classificació, la qual compartirà per tenir-la en compte a l'hora de consensuar la comú. En tot cas, cada organisme hauria de poder fer el mapeig corresponent (classificació comú - classificació pròpia).

3. Programació d'accions

Es manté el pla de treball acordat en la sessió anterior (assolir en 1 any els objectius plantejats, mitjançant 1 reunió mensual, amb una primera anàlisi de la situació i la posterior programació de tasques segons aquesta).

4. Torn obert de paraules

  • Es comenta que algunes ABS no segueixen límits administratius (ni municipals, ni d'unitats poblacionals, ni seccions censals...), principalment perquè aquestes s'adapten a la població i la construcció de noves edificacions fan necessari ajustar-ne la delimitació.
    • Caldria intentar que les delimitacions funcionals fossin agrupacions d'unitats administratives, inframunicipals si calgués, per facilitar-ne la coherència.
    • El Dep. de Salut parlarà amb l'Idescat al respecte per trobar una possible solució.
  • L'AMB expressa la necessitat d'una malla estadística estable per poder realitzar certs estudis d'evolució. L'ICGC respon que ja està en converses amb l'Idescat a aquest efecte que anirà informant.
  • Cal contemplar la incorporació d'equipaments privats ja que, si més no, per a protecció civil és indiferent la titularitat (llars d'infants, hospitals privats, residències privades...).
    • Els membres del GT revisaran què tenen i què necessiten al respecte i, amb aquesta informació, s'avaluaran les accions pertinents.
    • Hi ha un registre obligatori per a certs equipaments privats (salut, educació, residències, cases de colònies, turisme...) però potser canvien d'adreça o altra informació i no ho notifiquen. Una possible solució seria contrastar amb el Directori d'Empreses, Establiments i Registres.
    • Les dades es podrien gestionar de forma diferent segons el tipus d'equipament.
  • Caldrà determinar com establir les ubicacions dels equipaments.
  • S'aclareix que la categoria “Serveis bàsics” acostuma a relacionar-se amb serveis d'aigua, gas, electricitat, etc.